Review: Oculus Rift CV1

Geplaatst: 24 augustus 2016 - 04:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 19:17

Vorig jaar besteedden we in deze rubriek al aandacht aan de Oculus Rift DK2 VR-headset, waarbij DK2 staat voor ‘Developer Kit 2’. Die versie voor softwareontwikkelaars was weliswaar voor iedereen te koop, maar was niet het uiteindelijke product dat Oculus voor consumenten bedoeld had. Inmiddels is de DK2 opgevolgd door de ‘Consumer Version 1’, die dus wél voor consumenten bedoeld is. Deze nieuwe Oculus Rift CV1 neemt het op tegen de HTC Vive.

De Oculus Rift en de HTC Vive lijken technisch sterk op elkaar, maar kennen ook belangrijke verschillen. De beeldtechniek van beide headsets komt grotendeels overeen: allebei beschikken ze over twee oled-schermpjes die elk oog een beeld met een resolutie van 1080x1200 pixels voorschotelen. HTC en Oculus maken gebruik van andere technologie om de headset nauwkeurig te lokaliseren, maar het nettoresultaat is in beide gevallen zeer goed.

Rift versus Vive

Qua draagcomfort scoort de Oculus Rift CV1 beter dan de HTC Vive. De Rift is lichter en kleiner, en is bij langdurig gebruik simpelweg comfortabeler. Nadelen heeft de Rift echter ook. Zo is de meegeleverde kabel slechts vier meter lang en daarmee één meter korter dan die van de Vive. In games waar u echt kunt rondlopen met de headset is dat dus een minpuntje. Een belangrijkere beperking is dat Oculus de Rift (voorlopig) levert met een Xbox One-gamepad, terwijl de Vive wordt geleverd met twee gyroscopische controllers die u in beide handen houdt en waarmee u met échte bewegingen acties in virtual reality kunt uitvoeren. Dit levert een véél realistischere ervaring op dan bediening met een gamepad. Oculus komt later dit jaar ook met dergelijke controllers, maar die moet u dus los aanschaffen als u daar gebruik van wilt maken. Voordeel is wel dat de Oculus Rift goedkoper is dan de HTC Vive, hoewel beide headsets met respectievelijke 750 en 970 euro (dat is wel inclusief verzendkosten) moeilijk als ‘goedkoop’ te bestempelen zijn.

Lopen of zitten?

Waar HTC’s Vive vooral bedoeld lijkt om staand of zelfs lopend gebruikt te worden, komt de Oculus Rift voorlopig vooral tot zijn recht als u zit – bij games die u bedient met het meegeleverde gamepad, of bijvoorbeeld met een stuurtje. Wij zijn zelf fervente racers en bij een spel als Project Cars is het écht genieten met de Oculus Rift. De mogelijkheid om even snel opzij te kijken waar de concurrentie rijdt voegt veel aan het realisme toe. Ook na langdurige spelsessies blijft het draagcomfort prima. De beeldkwaliteit is vrijwel gelijk aan die van de HTC Vive, wat betekent dat het beeld niet superscherp is, maar het beeld zich wel zeer snel aanpast aan bewegingen van uw hoofd. Van misselijkheid was bij ons dus ook geen sprake.

Eigen software

Oculus is enige tijd geleden overgenomen door Facebook, en hoewel nooit helemaal duidelijk zal worden of dat een factor is geweest, staat vast dat Oculus probeert om het softwareplatform voor de Rift zo gesloten mogelijk te houden. Applicaties worden gekocht en opgestart binnen de ‘Oculus Home’-software. Pas na het zetten van een vinkje in het instellingenmenu is het mogelijk om ook games via het concurrerende SteamVR-platform te spelen. De hoeveelheid apps en games voor Oculus Home is overigens prima, en groeit vrij rap.

De Oculus Rift CV1 doet qua prestaties niet onder voor de HTC Vive en heeft een iets hoger draagcomfort. Het gemis van bewegingscontrollers zorgt voorlopig voor een beperking in het gebruik.

Draagcomfort, prima tracking, minder duur dan HTC Vive.
Geen bewegingscontrollers, (voorlopig) minder spectaculaire ervaring.