Review: Royole Moon

Geplaatst: 8 februari 2018 - 14:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 16:12

De Moon-headset van Royole is geen virtualreality-bril zoals de Oculus Rift, maar een privébioscoop. Zodra u de bril opzet, kunt u er films op afspelen. Compleet afgesloten van de buitenwereld.

Het draagcomfort is mede dankzij de luxe lederen afwerking prima voor korte periodes, maar er onafgebroken een hele film op kijken is makkelijker gezegd dan gedaan. Na een poosje begint de bril zwaar op de neus te drukken en raken de ogen vermoeid. Tussendoor pauzes inlassen is dan ook geen overbodige luxe. Daarnaast is de Moon niet over een gewone bril te dragen. Het beeld is scherp te stellen tot -7, maar bent u meer bijziend, dan hebt u pech, of u moet lenzen dragen.

Flexibel

Het draagbare aspect van de Moon is een van zijn grootste pluspunten. Er komt slechts één kabeltje (usb c) aan te pas, waarmee de headset in verbinding staat met een extern kastje. Die voorziet de bril tot vijf uur van stroom en biedt daarnaast 32 GB opslagruimte voor filmbestanden. U kunt de Moon voor verschillende dingen gebruiken. Zo is er wifi aanwezig voor het streamen van Netflix of YouTube, en er worden extra kabels meegeleverd om bijvoorbeeld een spelcomputer op de headset aan te sluiten. Er is zelfs 3D-ondersteuning. Bediening vindt intuïtief plaats via de aanrakingsgevoelige oorschelpen.

Audiovisueel

De beeldkwaliteit is uitstekend en een stuk scherper dan we gewend zijn van soortgelijke headsets, met diepe zwartwaarden en levendige kleuren. De geïntegreerde koptelefoon met ruisonderdrukking klinkt daarbij alleszins indrukwekkend. De hardware behoort ontegenzeggelijk tot de top, maar dat weerspiegelt zich in de prijs. Die is dusdanig hoog dat we betwijfelen of de Moon massaal aan gaat slaan.

Geslaagd, maar duur concept dat zijn tijd eigenlijk nog wat vooruit is.

Beeld- en geluidskwaliteit, vrij van kabels, luxe afwerking.
Duur, niet over normale bril te dragen.