Review: Sony Xperia X

Review: Sony Xperia X

Geplaatst: 26 augustus 2016 - 05:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 19:16

Sony heeft recent een volledig nieuwe lijn smartphones uitgebracht, die door het leven gaat als Xperia X. We bespreken hier de Xperia X, de middenklasser van de nieuwe lijn. Verder is er nog het topmodel, de X Performance, en het iets lager ingeschaalde XA-model. Opvallend aan de Xperia X is in ieder geval de zeer hoge prijs voor een middenklasser: 599 euro.

Bekend gezicht

Uiterlijk kan er geen misverstand over bestaan dat dit een Xperia-toestel is. De lijn ziet er al jaren globaal hetzelfde uit. Sony heeft zoals altijd gekozen voor een full hd-scherm (1920x1080 pixels). Dit scherm heeft een diagonaal van 12,7 centimeter (5 inch). De kleurweergave is niet helemaal accuraat, maar zeker niet slecht. Ook de maximale helderheid is goed, evenals het contrast. Sony heeft verder net zoals op de Z5-lijn een handige plek gevonden voor de vingerafdruklezer, namelijk in de aan-uitknop. Althans, als u het toestel rechtshandig gebruikt. Dan ligt de duim namelijk automatisch goed. Verder is de speciale cameraknop ook hier niet vergeten. Hier lang op drukken zorgt ervoor dat de telefoon uit slaapstand meteen naar de cameratoepassing toegaat en u kunt hem uiteraard ook gebruiken om de foto mee te schieten.

Bijzondere camera

Het grootste gedeelte van de interne onderdelen is niet bijster speciaal. Zo is er ondanks de toch forse prijs niet gekozen voor een processor uit het topsegment. De camera is echter wél speciaal. Die is voorzien van wat ‘voorspellende autofocus’ wordt genoemd. U selecteert een object en de camera blijft dat volgen. Dit werkt goed bij redelijk langzaam bewegende objecten, snellere is hij ook snel kwijt. De resultaten van de camera zijn verder goed, al zien we dat de kleuren bij wat mindere lichtomstandigheden wat overdreven aangezet worden. De overige prestaties zijn verder eveneens goed, zonder echt op te vallen. Dat geldt ook voor de accuduur.

Te dure telefoon voor wat hij te bieden heeft, ook al stelt hij verder op geen enkel punt teleur.

Prima prestaties, handige plek voor vingerafdruklezer, cameraknop.
Duur, voorspellende autofocus werkt niet in alle gevallen goed.