Review: TP-Link NC450

Review: TP-Link NC450

Geplaatst: 14 mei 2017 - 12:00

Aangepast: 26 augustus 2022 - 17:31

Netwerkcamera’s zijn er in soorten en maten en in sterk uiteenlopende prijsklassen. Duurdere modellen bieden daarbij meestal betere beeldkwaliteit of extra functies, zoals op afstand bedienbare pan-tilt-functies. TP-Link brengt met de NC450 echter een camera op de markt die ‘slechts’ 100 euro kost, maar toch over pan-tilt-mogelijkheden beschikt, zodat u de camera kunt laten rondkijken.

Installatie

De NC450 kan staan, hangend aan de muur of hangend aan het plafond gemonteerd worden en kan bedraad of via wifi met het thuisnetwerk verbonden worden. Voor installatie is eenmalig een bedrade verbinding nodig, waarna u via een app voor iOS of Android verbinding maakt met uw telefoon of tablet. De installatie is erg eenvoudig en gebruiksvriendelijk; u bent alleen wel verplicht een account aan te maken. Wilt u automatisch beelden kunnen opnemen, dan moet u overigens ook een (niet meegeleverd) micro-sd-kaart in de camera steken.

Bediening

Bediening van de camera is kinderlijk eenvoudig. Door over het beeld te vegen, beweegt u de camera – die horizontaal 360 graden en verticaal 150 graden kan draaien. Op die manier kunt u feitelijk een complete ruimte met één camera in het oog houden. Via de app kunt u ook bewegings- en geluidsdetectie instellen, om zo automatisch opnames te maken en/of notificaties via de app of email te versturen als er iemand in beeld loopt of er een (hard) geluid wordt geregistreerd.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de NC450 is goed, verrassend goed. De camera heeft ‘slechts’ een resolutie van 1280 x 720 beeldpunten en helaas wordt er vrij veel compressie toegepast, maar op vijf meter afstand zijn personen prima herkenbaar. Ook de lichtgevoeligheid is in orde en dankzij een nachtzichtmodus en ingebouwde infrarood-leds ziet de camera ook in complete duisternis nog prima.

Prima netwerkcamera met pan-tilt-functies en gunstige prijs.

Op afstand bestuurbaar, eenvoudig installatie en bediening, prima beeldscherpte.
Relatief veel beeldcompressie.