10 tips voor oplossen Netwerkproblemen 2014-08-28T11:05:11

Angry Birds Star Wars

Total Commander: Totale controle op de pc

10 tips voor oplossen Netwerkproblemen

10 tips voor oplossen Netwerkproblemen

U had uw thuisnetwerk netjes voor elkaar, maar zonder duidelijk aanwijsbare reden hapert een apparaat. Waar gaat het mis en hoe is het te verhelpen?

Als Windows er plots de brui aan geeft, dan weet u alvast dat u niet verder moet zoeken dan uw systeemkast. Maar wanneer een pc ineens niet meer het netwerk op wil, dan zijn er meerdere potentiële spelbrekers. Het zou best kunnen dat het probleem zich ergens in de software of hardware van uw pc bevindt. Maar omdat een netwerk nu eenmaal uit verschillende segmenten bestaat, kan het euvel net zo goed te wijten zijn aan een koppige kabel, een andere pc, een defecte switch, een nukkige router of modem ... of misschien ligt uw provider wel even op apegapen? Kortom, wilt u netwerkproblemen oplossen, dan luidt de gulden regel: eerst uitvogelen waar precies de schoen knelt; pas daarna doelgericht aan een oplossing werken.

 

Tip1: Netwerkcentrum

Met wat hulp van het ingebouwde Netwerkcentrum kunnen zowel Windows Vista als 7 u helpen een netwerkprobleem te lokaliseren. Via Windowstoets+R voert u het commando ‘netwerkcentrum’ in, of klikt u het netwerkicoontje in de statusbalk aan en kiest u Netwerkcentrum Openen. Het hoofdvenster toont u nu een visueel overzicht van uw netwerkverbinding.

Klik hier op Volledig overzicht weergeven. Als uw pc via een router of gateway internet opgaat, ziet u hier twee segmenten: één verbinding tussen uw pc en de gateway en één tussen de gateway en de modem. Er verschijnt een geel uitroepteken of een rood kruis op de connectie waar Windows een probleem heeft gelokaliseerd.

In het voorbeeld (zie afbeelding) blijkt het om een probleem tussen router en internet te gaan. Controleer hoe het Netwerkcentrum reageert als u de kabel tussen pc en switch of router uittrekt. Juist: geen spoor meer van uw gateway, want immers niet meer bereikbaar.

 

Tip2: Ingebouwde probleemoplossers

Wanneer u bij een door Windows geconstateerd probleem op een geel uitroepteken of kruis klikt, start automatisch de module Windows Netwerkcontrole op. Die kunt u in Vista op elk moment zelf opstarten door in het linkerpaneel van het Netwerkcentrum op Diagnose en Herstel te klikken. Als het even meezit, duidt Windows de fout aan en lost deze ook direct op (zie afbeelding). Verwacht niet meteen wereldschokkende ingrepen – wel blijkt de module van Windows 7 een stuk ‘intelligenter’ dan die in Vista.

Er zijn echter nog een paar alternatieven. Zo kunt u het in Vista altijd nog proberen door in het linkerpaneel van het Netwerkcentrum Netwerkverbindingen beheren aan te klikken, de haperende connectie te selecteren en op de knoppenbalk Problemen met deze verbinding vaststellen te kiezen. Of u start Help en ondersteuning op en klikt Problemen oplossen aan. Er verschijnt vervolgens een menu waar u onder meer Problemen met netwerkverbindingen oplossen en Problemen met het vinden van computers in een thuisnetwerk aantreft.

Ook Windows 7 laat u uiteraard niet in de kou staan: voer het commando ‘probleemoplossing’ uit in de zoekbalk van het startmenu, klik in het linkerpaneel op Alles weergeven en start in de lijst met probleemoplossers het item Netwerkadapter op, waarna een wizard u door het diagnoseproces zal gidsen.

 

Tip3:Netwerkadapter

Een volautomatisch herstel voor uw netwerkproblemen? Dat is vaak te mooi om waar te zijn. Het kan bovendien zo zijn dat het probleem ergens tussen uw pc en de router ligt. Start het Netwerkcentrum op en kies Adapterinstellingen Wijzigen in het linkerpaneel. U krijgt nu een overzicht van u netwerkadapters en (minstens) één met de naam ‘lan-verbinding’ moet ingeschakeld zijn. Is dit niet het geval? Dan herstelt u dat als volgt: klik de uitgeschakelde adapter met de rechtermuisknop aan en kies Inschakelen (zie afbeelding). Helpt dit niet en beschikt uw pc over twee (of meer) van zulke adapters, probeer het dan door de netwerkkabel in die andere adapter in te pluggen. Krijgt u nu wel een verbinding, dan ligt het probleem bij die eerste adapter.

 

Tip4:Adresbedeling

Netwerkadapter actief, bekabeling in orde? Dan zit u misschien met een configuratieprobleem. De kans is weliswaar klein dat bij een goed werkende verbinding de instellingen zomaar de mist in gaan, maar het valt niet helemaal uit te sluiten. Hoe dan ook, gaat het om een (nieuwe) pc die u voor de eerste keer aan uw netwerk hangt, dan moet u sowieso de configuratie goed op orde hebben.

Open het venster van de opdrachtprompt in Windows (met het commando cmd). Tik hier ipconfig/  all in en bevestig met Enter (zie afbeelding). We veronderstellen dat er bij dhcp ingeschakeld ‘ja’ staat ingevuld: dat houdt in dat uw router automatisch een ‘compatibel’ ip-adres aan uw pc’s hoort toe te kennen. Bij een goed functionerende lan-verbinding zou u nu een ipv4-adres moeten zien dat begint met 192.168. of met 10. Leest u hier echter 0.0.0.0 af of begint het adres met 169.254., dan krijgt uw pc blijkbaar geen ip-adres van uw router door. Dat kan op een slechte kabelverbinding tussen router/switch en pc wijzen – even controleren dus en desnoods met een andere kabel proberen. Het kan ook gaan om een tijdelijke storing die u oplost door achtereenvolgens de commando’s ipconfig/  release en ipconfig/  renew uit te voeren.

Krijgen ook andere pc’s in uw netwerk geen geldig ip-adres (meer) door, dan ligt het euvel wellicht bij de router zelf. U kunt dan het best uw pc even herstarten: trek desnoods even de stroomkabel uit, wacht een halve minuut en koppel die opnieuw aan.

Controleer na de herstart of uw pc nu wel een geldig ip-adres krijgt. Nog altijd geen beterschap? De hoogste tijd dan om uw router een bezoekje te brengen. Start dus uw browser op en tik het adres van de router in de adresbalk in. U kent het adres niet? Geen probleem: dat leest u wel af bij Standaardgateway als u het commando ipconfig hebt uitgevoerd (zie afbeelding). U belandt nu op de aanmeldpagina van uw router: vul de gevraagde gegevens in (gebruikersnaam en wachtwoord – desnoods raadpleegt u de handleiding van de router). Ga in het configuratiescherm van de router op zoek naar de netwerkinstellingen en zorg dat de dhcp-server geactiveerd is (afbeelding 7). Desgevraagd herstart u de router hierna.

 

Tip5:Ip-configuratie

Het kan ook gebeuren dat u om een of andere reden uw router niet voor dhcp-server laat spelen. Op zich kan dat, maar dan staat u zelf in voor de ip-configuratie van uw (nieuwe) apparaten. Die configuratie controleert u in Windows als volgt. Start het Netwerkcentrum op en klik in het linkerpaneel op Netwerkverbindingen beheren (Vista) of Adapter Instellingen Wijzigen (Windows 7). Dubbelklik op de lan-verbinding en kies Eigenschappen. Selecteer Internet Protocol Versie 4 (tcp/ipV4) en klik nogmaals op Eigenschappen (zie afbeelding). Aangezien u blijkbaar niet met dhcp werkt, moet u nu zelf de gegevens in dit venster invullen (in het andere geval had u de opties ‘Automatisch een … adres laten toewijzen’ kunnen selecteren – wel zo makkelijk). Bij subnetmasker vult u (normaliter) 255.255.255.0 in en bij standaardgateway vult u het ip-adres van u router in. In het veld ip-adres vult u hetzelfde adres als dat van u router in, op het laatste getal na. Dit laatste moet – bij elk apparaat in uw netwerk – verschillend zijn! In de twee velden van de dns-server ten slotte voer u de ip-adressen in die u bij uw internetprovider kunt opvragen, óf u probeert het met twee alternatieve adressen: 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Bevestig met OK en herstart de pc.

Niet onbelangrijk: voor bepaalde netwerkapparaten, zoals een printer of een nas, is het zelfs aangewezen die eigenhandig van een vast ip-adres te voorzien om te vermijden dat die een wisselend adres van de router krijgen toegewezen. Dat kunt u in de meeste gevallen vanuit uw browser regelen (zie afbeelding). Raadpleeg hiervoor de handleiding van het apparaat.

 

Tip6: Wispelturig wifi

Wanneer uw netwerk de ene keer als een zonnetje werkt en de andere dag weer kwakkelt, is de kans groot dat er een stoorzander aanwezig is. Een wondermiddel is het niet, maar de gratis tool inSSIDer is wel een belangrijke bij het wifi-troubleshooten. U vindt het op www.metageek.net/products/inssider.

Zodra u het tooltje – bij voorkeur op een laptop of netbook – installeert en opstart, brengt het de gedetecteerde draadloze netwerken in kaart (zie afbeelding). Is dit niet het geval, selecteer dan bovenaan u draadloze adapter en druk op Start. Interessant is alvast dat u in real time ook de signaalsterkte afleest, waarbij een amplitude van -40 uitstekend is en vanaf -80 behoorlijk hopeloos. Blijkt de ontvangst van uw netwerk erg zwak, dan is de afstand tot uw draadloze router of toegangspunt wellicht te groot, zijn de muren te dik of blijkt magnetron, draadloze telefoon of babyfoon te agressief.

Wanneer het mogelijk is, plaatst u uw router dichter bij uw pc. Een drastischer alternatief is het vervangen van de standaardantenne door een krachtiger exemplaar. Of u plaatst een draadloze repeater tussen toegangspunt en pc die het signaal oppikt en versterkt weer doorstuurt. Is uw router/toegangspunt nog van het 802.11g-type, weet dan dat u met een (eventueel dualband) 802.11n-toestel doorgaans ook een sterker signaal krijgt. Voorwaarde is wel dat ook uw pc van een draadloze 802.11n-adapter is voorzien.

 

Tip7: Conflicterende wlan’s

Vindt u verschillende netwerkjes in inSSIDer die elkaar ook nog eens overlappen, dan is er wellicht iets anders aan de hand. U moet namelijk weten dat elke draadloos netwerk op een bepaald kanaal (channel) uitzendt (van 1 tot 13, zeg maar). Wanneer het kanaal van uw netwerk ook door andere netwerken gebruikt wordt, kan dat tot slechte ontvangst leiden. Het komt er dus op neer een kanaal te kiezen dat (bij voorkeur drie nummers) hoger of lager ligt dan dat van de andere netwerken. Dat stel u in op u draadloze router of toegangspunt zie (afbeelding).

Tik het ip-adres van dat toestel in de adresbalk van u browser in – dat vindt u eventueel door ipconfig uit te voeren: u leest het adres af achter Standaardgateway bij Draadloze netwerkverbinding. In het configuratiescherm vindt u nu vast wel een optie om het kanaal te wijzigen. Overigens heeft de praktijk ons al geleerd dat de instelling ‘auto’ niet altijd de beste keuze blijkt: zelf uitproberen dus!

Hebt u al eerder een verbinding met een ander draadloos netwerk gemaakt – een zogeheten ‘voorkeursnetwerk’ – en zit dat netwerk in de buurt, dan kan het gebeuren dat Windows voortdurend tussen beide netwerken tracht te schakelen met als gevolg dat u geen stabiele verbinding krijgt. Dat los u als volgt op: open het Netwerkcentrum en kies Draadloze netwerken beheren. klik met de rechtermuisknop op u draadloze netwerk, selecteer Eigenschappen en verwijder het vinkje bij Verbinding met een beschikbaar voorkeursnetwerk maken. Bevestig met OK.

 

Tip8: Geen wifi

U wilt met een tweede laptop het draadloze netwerk op, maar hebt uw wlan beveiligd met een encryptiesleutel die u stomweg vergeten bent! Vervelend, maar niet onoverkomelijk. Beschikt u over een apparaat dat nog verbinding kan maken, open dan het Netwerkcentrum, kies Draadloze netwerken beheren, open het eigenschappenvenster van uw draadloze netwerk, ga naar het tabblad Beveiliging en plaats een vinkje bij Tekens weergeven (zie afbeelding). Overigens bestaat hier ook wel een gratis tooltje voor: WirelessKeyView (www.nirsoft.net/utils/wireless_key.html). Virusscanners willen hiervoor nog wel eens aan de alarmbel trekken, maar de tool is goedaardig op eigen pc.

Een kordater alternatief is de versleuteling in (het configuratiescherm van) uw draadloze router/toegangspunt tijdelijk uitschakelen. Lukt de draadloze verbinding nu wel, dan kunt u de encryptie vervolgens opnieuw configureren. En ook: het wachtwoord niet meer vergeten. We gaan er overigens wel vanuit dat u in uw draadloze router geen mac-filtering hebt ingesteld. Zo’n filter laat namelijk alleen pc’s met een bepaald mac-adres toe op het draadloze netwerk. Is dat toch het geval, dan moet u uiteraard ook het mac-adres van uw nieuwe pc aan die filter toevoegen. u vindt het adres door op die pc het commando ipconfig /all (boven) uit te voeren en te noteren wat er achter Fysiek adres staat bij u draadloze netwerkadapter.

 

Tip9: Webadressen

Gelukkig gebeurt het niet vaak, maar soms zijn enkele sites ineens niet meer bereikbaar. Om te controleren of dat probleem bij uw pc ligt is er een aloud ping-tooltje. Open een opdrachtprompt en voer het commando ping uit, gevolgd door het betreffende web- of ip-adres. Om te controleren of onze router nog werkt, tikken we: ping 192.168.0.254 (het lan ip-adres van de router). We krijgen vier antwoorden terug (zie afbeelding). Mochten daar time-outs tussen staan, dan is er uiteraard iets loos.

Maar terug naar deonbereikbare sites. Een snelle test met ping www.google.com leverde ons alleen de reactie ‘Ping-aanvraag kan host www.google.com niet vinden’. Maar wanneer we ping gebruikten in combinatie met Google’s ip-adres (ping 74.125.77.147) lukte het wél. In dit geval is het de dns-service die webadressen omzet in de bijbehorende ip-adressen die niet naar behoren werkt. In zo’n geval controleert u de ip-adressen van uw dns-servers; ipconfig  /all deelt u die wel mee. Wijzigt u die in het eigenschappenvenster van de netwerkadapter of in uw routerconfiguratie in bijvoorbeeld die van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4.) en werkt het dan wél, dan weet u dat u gebruikelijke dns-servers – die van u provider? – het blijkbaar (even) voor gezien houden.

 

Tip10: Gedeelde mappen

Een netwerk zet u natuurlijk ook op om gegevens te kunnen delen en dan belandt u al snel bij het concept van ‘gedeelde mappen’. In de praktijk blijken daar heel wat gebruikers mee te worstelen, omdat daar toch wel de nodige spelregels bij komen kijken. Lukt het u niet om gegevens op een andere netwerk-pc te bereiken, probeer het dan eerst met de hulpmiddelen die Windows u aanreikt.

In Vista start u daarvoor Help en ondersteuning op en kies u Problemen oplossen. Vervolgens klik u op Problemen met bestands- en printerdeling en beantwoord u de gestelde vragen. Ongeveer hetzelfde scenario bij Windows 7: start hier het commando probleemoplossing op in het Windows startmenu en kies Alles weergeven. Klik op Gedeelde mappen en laat u naar de oplossing gidsen (zie afbeelding).

Lukt het niet op die manier, dan rest er u weinig anders dan zelf de handen uit de mouwen te steken. Vertrouwd vertrekpunt is wederom het Netwerkcentrum. In Windows 7 klikt u vervolgens op Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen, vouwt u het huidige netwerkprofiel uit en schakel u zowel Netwerkdetectie als Bestands- en printerdeling in. In Vista vindt u deze opties in het hoofdvenster van het Netwerkcentrum. Zolang u aan het uittesten bent, vinkt u bij voorkeur ook de optie Met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen aan. Achteraf kunt u die dan weer inschakelen, zodat niet zomaar iedereen via u netwerk bij de gedeelde bestanden kan.

Belangrijk is verder nog dat al uw netwerkcomputers dezelfde werkgroepnaam krijgen. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op Computer en kies Eigenschappen. Selecteer Geavanceerde systeeminstellingen en ga naar het tabblad Computernaam. Druk op de knop Wijzigen om (onder meer) de werkgroepnaam te kunnen aanpassen (zie afbeelding). Ten slotte opent u in de Verkenner ook nog even het eigenschappenvenster van de gedeelde map en zorgt dat alle gewenste gebruikers de nodige machtigingen krijgen via de tabbladen Delen en Beveiliging. 

Tekst: Clickx

Deze workshop komt uit Computer Idee nummer 16, jaargang 2012.


Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Opmerkingen over eventuele spelfouten, andere opmerkingen en vragen betreffende de website kunt u mailen naar de webmaster.



Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord