Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express

© CIDimport

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express

Geplaatst: 21 oktober 2008 - 13:10

Aangepast: 27 augustus 2022 - 17:26

Redactie ID.nl

Wordt ook u overspoeld door spam? Zeer waarschijnlijk zorgt uw internetaanbieder voor de eerste spamblokkade, maar nog steeds ontvangt u gewoon te veel rommel. In Outlook Express bouwt u met Berichtregels een eigen spamfilter.De werkwijze geldt ook voor Outlook van Office en Windows Live Mail.

Wordt ook u overspoeld door spam? Zeer waarschijnlijk zorgt uw internetaanbieder voor de eerste spamblokkade, maar nog steeds ontvangt u gewoon te veel rommel. In Outlook Express bouwt u met Berichtregels een eigen spamfilter.De werkwijze geldt ook voor Outlook van Office en Windows Live Mail. Het basismateriaal is Outlook Express, in een maagdelijke uitvoering waarvan slechts het e-mailaccount is aangemaakt en getest. Als Outlook Express bij u alweer een poosje draait, dan is er overigens niets aan de hand, u stapt in wanneer u wilt. Standaard zullen alle e-mailberichten die u ophaalt in de map Postvak IN belanden. Die map gaan we uitbreiden en dat doen we na hem te hebben geselecteerd met behulp van een klik met de rechtermuisknop. In het contextmenu kiest u Nieuwe map.

Stap 1

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16020321

© CIDimport

In het dialoogvenster Map maken voert u bij het veld Mapnaam de naam van de nieuwe (sub)map in, waarna u op de knop 'OK' klikt. Even opgelet, want u laat - om sorteertechnische redenen - de mapnamen voorafgaan door een cijfer. De mappen verwijzen uiteraard naar de e-mailberichten die u erin wilt neerzetten. U maakt uiteraard net zo veel mappen aan als u nodig denkt te hebben.

Stap 2

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021754

© CIDimport

In de map 0 - Eigen account komen de e-mailberichten die we (als kattenbelletje) naar onszelf hebben gestuurd. De overige mappen spreken voor zich. In de map 6 - Onduidelijk komen de e-mailberichten te staan die afkomstig zijn van willekeurige afzenders die in ons Adresboek staan (misschien weg). In de map 7 - Spam komen de e-mailberichten terecht die u keihard als Stoeien met e-mailberichtregels Eigen spamfilter in Outlook Express spam kwalificeert. Wat de mazen van bovenstaand net passeert, arriveert uiteindelijk in Postvak IN. Open uw Adresboek, klik op de knop Nieuw om vervolgens de optie Nieuwe groep te selecteren.

Stap 3

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021757

© CIDimport

Er verschijnt een dialoogvenster dat de groepseigenschappen toont en bij het veld Groepsnaam voert u de naam van de nieuwe groep in. Vervolgens klikt u op Leden selecteren en in het nieuwe venster klikt u links in beeld 1-voor-1 de contactpersonen aan die in dit geval tot de directe familie behoren. Gedaan? Dan klikt u op de knop Selecteren om ze daadwerkelijk lid te maken van de Familie. Zo handelt u al uw mapnamen af maakt u bijpassende Groepen.

Stap 4

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021761

© CIDimport

De gewenste groepen (= 'Familie', 'Vrienden', 'Bekenden' en 'Zakelijk') zijn allemaal aangemaakt. Het is niet de bedoeling dat contactpersonen dubbel worden gebruikt, maar als dat wel gebeurt - waarover later meer - kan dat helemaal geen kwaad. Klaar? Sluit dan het Adresboek.

Stap 5

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021763

© CIDimport

Selecteer de hoofdmap Postvak IN, kies daarna het menu Extra, Berichtregels en kies E-mail. Met Nieuwe e-mailregel stelt u in wat er moet gebeuren als er een e-mailbericht binnenkomt dat van uzelf afkomstig is. Bij de sectie Selecteer de criteria voor de regel plaatst u een vinkje voor de optie Als de regel Van bepaalde personen bevat. Bij Selecteer de acties voor de regel plaatst u een vinkje voor de optie Verplaatsen naar een bepaalde map. Bij de sectie Naam van de regel geeft u de nieuwe Berichtregel een handige naam: 'Afkomstig van eigen account'. Bij de sectie Regelbeschrijving klikt u eerst op 'bepaalde personen'.

Stap 6

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021766

© CIDimport

In het venster Personen selecteren geeft u uw eigen e-mailadres in. Desgewenst zijn dat meerdere e-mailadressen. Alles akkoord? Dan klikt u op OK.

Stap 7

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021768

© CIDimport

Vervolgens klikt u op 'een bepaalde map' en in het venster Verplaatsen selecteert u de map waarin de e-mailberichten moeten terechtkomen. Klik daarna op OK. Bij Regelbeschrijving ziet u het resultaat van uw actie. Als alles in orde is klikt u op OK.

Stap 8

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021772

© CIDimport

U gaat verder met het aanmaken van een nieuwe e-mailregel: Afkomstig van familie. U gaat op dezelfde manier te werk als hiervoor is omschreven. Als u echter via 'bepaalde personen' bij het dialoogvenster 'Personen selecteren' terechtkomt, klikt u op Adresboek.

Stap 9

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021775

© CIDimport

En nu wordt duidelijk waarom u eerder Groepen hebt aangemaakt, want u klikt aan de linkerkant van het werkvenster op de groep Familie die u via de knop 'Van' overhevelt naar de rechterkant van het werkvenster. Meteen daarna klikt u op OK en gaat u hetzelfde doen met de volgende mappen en groepen.

Stap 10

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021778

© CIDimport

Nu is het de beurt aan een bijzondere e-mailberichtregel die u Bericht met bijlage noemt. Kies Nieuwe e-mailberichtregel en zet bij de sectie Selecteer de criteria voor de regel een vinkje voor de optie Als het bericht een bijlage heeft. Uiteraard moet het e-mailbericht worden verplaatst naar de map '5 - Bijlagen'. Met een druk op de knop OK voegt u de nieuwe Berichtregel daadwerkelijk toe aan Outlook Express.

Stap 11

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021782

© CIDimport

De volgende e-mailregel die we aanmaken, moet de berichten filteren die afkomstig zijn van álle resterende contactpersonen in uw Adresboek. Op de inmiddels bekende manier gaat u aan de slag, waarbij u in het dialoogvenster Regeladressen in eerste instantie álle adressen selecteert. U houdt vervolgens de Ctrl-toets ingedrukt, waarna u de eerder verwerkte groepen deselecteert. Dan (1) een druk op de knop Van en (2) een druk op de knop OK. De oplettende lezer constateert dat een aantal e-mailadressen dubbel wordt gebruikt! Dat klopt, daar komen we dadelijk op terug. De Berichtregel noemt u Afkomstig van een willekeurig contactpersoon en de gefilterde e-mailberichten stuurt u door naar de map '6 - Onduidelijk'.

Stap 12

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021784

© CIDimport

Nu begint u met de eerste e-mailregel om bepaalde berichten als spam te kwalificeren. U start als vanouds met een druk op de knop Nieuw een nieuwe Berichtregel die u de naam Spam op tekst in onderwerp geeft. Bij Selecteer de criteria voor de regel plaatst u een vinkje voor 'Als de regel Onderwerp bepaalde woorden bevat'. Verder geeft u aan dat de gefilterde berichten naar map '7 - Spam' moeten, waarna u op het item 'bepaalde woorden' klikt. Het venster 'Woorden opgeven' verschijnt en u kunt 1-voor-1 de trefwoorden invoeren die overduidelijk bij spam horen. U kent ze wel, van 'viagra' tot 'discount' tot 'russian bride' ... Als u voldoende trefwoorden hebt ingevoerd, sluit u deze nieuwe e-mailberichtregel af.

Stap 13

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021788

© CIDimport

Tot slot maken we nog een extra e-mailberichtregel aan: Spam op tekst in bericht. Bij de sectie Selecteer de criteria voor de regel plaatst u een vinkje voor de optie Als de berichttekst bepaalde woorden bevat. Ook nu sluist u de gefilterde e-mail door naar map '7 - Spam'. En ook nu voert u een aantal toepasselijke trefwoorden in.

Stap 14

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021790

© CIDimport

Nu moet er nog één wezenlijke activiteit gebeuren: U moet aangeven dat, als een e-mailberichtregel is uitgevoerd, de uitvoering van de mogelijk volgende e-mailberichtregels moet worden onderbroken! Dit heeft te maken met die dubbele e-mailadressen. Van belang is (om te beginnen) de volgorde waarin de e-mailberichtregels worden uitgevoerd. Die volgorde past u aan met de knoppen Omhoog en Omlaag. U selecteert 1-voor-1 de gecreëerde Berichtregels en u klikt op Wijzigen. Daarna gaat u naar de sectie 'Selecteer de acties voor de regel' toe, alwaar u een tweede vinkje zet voor de optie Stoppen met verwerken van andere regels, gevolgd door een druk op OK. U kunt nu bedenken wat er gebeurt. Als Outlook Express een e-mailbericht kwalificeert als bijvoorbeeld afkomstig van een zakelijk contact, dan zet-ie het in de map '4 - Zakelijk' en kijkt daarna dus niet meer of dat e-mailbericht een bijlage of spam-trefwoorden bevat!

Stap 15

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021794

© CIDimport

Vervolgens laat u Outlook Express een poosje draaien, waarbij er langzamerhand steeds meer e-mailberichten binnendruppelen. En dan ziet u meteen hoe krachtig Berichtregels zijn, want de ontvangen elektronische post wordt keurig in de juiste mappen neergezet. Met een voorbehoud voor de e-mailberichten die nog niet worden gefilterd, want de uitzonderingen komen in de hoofdmap 'Postvak IN' terecht.

Stap 16

Stoeien met e-mailberichtregels: eigen spamfilter in Outlook Express -16021796

© CIDimport

Voor wat betreft die uitzonderingen, u zult de Berichtregels die checken of een e-mail het predicaat spam opgeprikt krijgt, moeten aanscherpen. U begint natuurlijk met het controleren van de map '7 - Spam', want dan komt u te weten hoe uw huidige lijst met spam-trefwoorden het doet. Vervolgens gaat u naar de map Postvak IN, daar ziet u of er berichten zijn gepasseerd die wel degelijk spam zijn. Op een geschikt moment checkt u dergelijke e-mailberichten, waarbij u op zoek gaat naar extra trefwoorden die bij spam horen. Die aldus gevonden woorden voegt u toe aan de trefwoorden die u reeds gebruikt om de spam eruit te filteren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten